Promocja działań Twojej organizacji jest robiona w tzw. „międzyczasie”? Nigdy nie masz czasu, aby tak na serio zająć się strategią komunikacji? W tym artykule pokażę Ci pierwsze 3 kroki do zrobienia strategii komunikacji Twojej organizacji pozarządowej
Strategia komunikacji – po co Ci potrzebna?
Z doświadczenia wiem, że rzadko, która organizacja posiada strategię komunikacji, Najczęściej wynika to wyłącznie z jednego czynnika: nie ma osoby, która zajmuje się tylko komunikacją i promocją działań NGO, a działania promocyjne są robione w tzw. „międzyczasie” przez osoby które mają mnóstwo innych obowiązków na głowie.
Czym jest strategia komunikacji?
Strategia to zbiór zasad, które odpowiadają na następujące pytania:
- W jakim celu się komunikujemy?
- Z kim się komunikujemy?
- W jaki sposób się komunikujemy?
- Jakie kanały i narzędzia komunikacji wykorzystujemy?
- Czy i jak wyciągamy wnioski?
Po co Ci strategia komunikacji?
Na moich szkoleniach zachęcam jednak, żeby stworzyć taką strategię. Dlaczego? Dzięki stategii
- Porządkujemy nasze działania promocyjne, dzięki czemu
- Budujemy własną markę
- Zdobywamy nowych darczyńców, wolontariuszy czy uczestników naszych projektów
- Budujemy lojalność odbiorców naszych działań
Poniżej przedstawię Ci pierwsze 3 kroki konieczne do zbudowania dobrej stategii komunikacji twojej organizacji.
Krok pierwszy – analiza tego co do tej pory robiliście
Od jakiegoś czasu prowadzicie działalność na social mediach, ale zasięgi są słabe i mało kto angażuje się pod Waszymi postami? Najwyższy czas się temu przyglądnąć
Pierwszym krokiem do stworzenie strategii marketingowej powinna być analiza dotychczasowych działań. Powinniście odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Jakie działania promocyjne podjęliście do tej pory?
- Czy te działania przyniosły skutek?
- Które kanały komunikacji okazały się być najlepsze, a które najgorsze.
Drugim elementem analizy powinno być przeprowadzenie analizy SWOT.
Analiza SWOT jest narzędziem zarządzania strategicznego, które pomoże Wam ocenić sytuację projektu lub organizacji poprzez identyfikację jego mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Słowo „SWOT” to skrót od angielskich słów: Strengths (Mocne strony), Weaknesses (Słabe strony), Opportunities (Szanse) i Threats (Zagrożenia).
Krok 2 – Po co się promujemy, czyli postawcie sobie cel, który można zmierzyć
Z doświadczenia wiem, że w mało których organizacjach stawia się cele
Jak pytam słuchaczy moich szkoleń jaki jest ich cel działań marketingowych, najczęściej słyszę takie odpowiedzi jak:
- Większa rozpoznawalność organizacji
- Większa liczba darczyńców
- Większa liczba osób uczestniczących w zajęciach
Wtedy zadaję pytanie o to, skąd będziecie wiedzieć, że dany cel został osiągnięty? I tutaj pojawia się problem. Bo mało kiedy sprawdzamy czy nasze cele są osiągane. A to dlatego, że nie da się ich zmierzyć!
Dlatego, określając cele, jakie stawia przed sobą Twoja organizacja, najlepiej skorzystaj z tzw. celów SMART.
Zgodnie z tą metodologią, cel powinnie być
- S (specific) – konkretny i jednoznacznie określony. Unikamy ogólników i nieprecyzyjnych sformułowań.
- M (measurable) – mierzalny, co oznacza, że można go łatwo ocenić pod kątem jego osiągnięcia. Można zastosować konkretne wskaźniki lub mierniki
- A (achievable) – osiągalny i realistyczny, uwzględniając dostępne zasoby, umiejętności i czas
- R (relevant) – istotny i związany z głównymi priorytetami organizacji lub osobistymi dążeniami. Powinien też wpływać na pożądane rezultaty
- T (time-bound) – Cel powinien mieć określony termin realizacji. Czasowe ograniczenie pomaga w zarządzaniu czasem i daje wyraźne ramy czasowe do osiągnięcia celu.
Dzięki analizie SMART, cele stają się konkretniejsze i łatwiejsze do śledzenia, co z kolei pomaga w zwiększeniu motywacji do ich realizacji.
Przykład:
Cel nie-smart – Większa popularność stowarzyszenia
Cel smart – Zwiększenie liczby polubień strony stowarzyszenia o 20% w ciągu 6 miesięcy
Krok 3 Określ kim jest Wasza grupa docelowa
Według mnie to najistotniejszy punkt strategii komunikacji. Znając naszych odbiorców, w lepszy sposób jesteśmy w stanie znaleźć nowych odbiorów i dostosować przekaz do ich potrzeb.
Jak znaleźć informacje o Waszych odbiorach? O tym się dowiesz z naszego kolejnego artykułu.
Chcesz wiedzieć więcej na temat tego jak promować swoją organizację?
Zapisz się na nasz newsletter, a będziemy wysyłać Ci konkretne rady o tym, w jaki sposób promować działania Twojej organizacji!